وبلاگ

ماژول ورودی و خروجی

رتبه بندی این مطلب از نگاه کاربران:
5/5
ماژول ورودی و خروجی

ورودی دیجیتال یا Digital input به صورت 0 و 1 می باشند که در برخی مواقع به شکل ولتاژ وارد می شوند. ماژول ورودی و خروجی در طبقه ورودی ها و پردازنده ها و خروجی ها قرار دارند و به صورت صفر و یک هستند. به طور مثال می توان کلید روشن و خاموش لامپ را مثال زد که به آن ها باینری می گویند. ماژول خروجی Output module در ولتاژ (24,48,110v) DC یا جریان (20-4 میلی آمپر)، ولتاژ AC (240, 110 ولت) یا جریان (20-4 مبلی امپر)، خروجی آنالوگ و هوشمند و غیره تقسیم بندی می شود. کارت ورودی دیجیتال یک واسطه ای است که در پی ال سی نصب می شود و این واسطه وظیفه مدیریت درخواست های دیجیتالی را دارد. در داخل ماژول خروجی Output module دیودها ال ای دی وجود دارند که وقتی دستگاه روشن می شود حسگر ها فعال می شود. بر روی این دستگاه نورهای ال ای دی درخشندگی دارند و با درخشیده شدن ال ای دی در دستگاه plc حافظه داخلی خود را منطق یک می کند. ماژول ورودی و خروجی در چندین مدل تولید شده اند. ماژول های ورودی و خروجی عملکرد متفاوتی دارند.

مطلب پیشنهادی: اچ ام آی زیمنس

ماژول ورودی و خروجی

ورودی آنالوگ PLC

ورودی آنالوگ یک ولتاژ ثابت نیست و مقدار متفاوتی دارد. سیگنال های آنالوگ ۴ تا ۲۰ و ۰ تا ۱۰ ولت دی سی متداول ترین سیگنال های آنالوگ هستند. در واقع به زبان ساده تر سیگنال آنالوگ یا ماژول ورودی Input module یک سیستم پیوسته است که در PLC قرار دارد. سیگنال های آنالوگ دو وضعیتی نیستند و دارای مقدار پیوسته می باشند. این سیگنال ها می توانند فرایند های فشار و دما را تغییر دهند. ورودی plc یکی از مهم ترین سیگنال های آنالوگ می باشد. در کارت های ورودی از واحد A/D استفاده می شود چرا که می خواهند سیگنال الکتریکی را به تبدیل نمایند. سیگنال ورودی با ورود به کانال کارت آنالوگ به یک دیتا تبدیل می شود و دیتا یک عدد دیجیتالی 16 بیتی است. توجه کنید که برای تبدیل این عمل به طور جداگانه و سیکل در کانال آنالوگ انجام می گیرد. با توجه به شرایط مختلف مقدار سیگنال های آنالوگ متغیر هستند. رزولوشن سیگنال آنالوگ به تعدادی از بیت هایی که برای ذخیره کردن آنالوگ استفاده می شود می گویند. در واقع رزولوشن آنالوگ مانند پیکسل در تلویزیون است. برای انتخاب کردن ماژول ورودی و خروجی باید الزامات فنی را در نظر بگیرید.

برای مطالعه درایو زیمنس کلیک کنید.

خروجی های PLC (Output)

اگر شما بخواهید از plc برای این که محیط بیرون را تغییر دهیم می توانید ماژول های خروجی PLC را به کار بگیرید. وظیفه ماژول خروجی Output module تریگر کردن است و از آن برای تغییر کمیت مقدار پیوسته استفاده می شود. توجه کنید که خروجی دیجیتال دو وضعیتی هستند و در وضعیت صفر یا یک می باشند. از خروجی های دیجیتال برای خاموش روشن کردن سایر محصولاتی که به پی اس متصل می شود استفاده می کنند. شما با استفاده از کارت خروجی دیجیتال می توانید سیگنال های دو حالته را به کنتاکتور و لامپ، رله و کلیه مصرف کننده دیجیتال ارائه دهید. توجه کنید نوع و مقدار سیگنال خروجی می تواند متفاوت باشد و تمام انواع کارت های DO با ارسال سیگنال های متفاوت ارائه شده اند. از رایج ترین سیگنال های خروجی دیجیتال می توان به سیگنال ۲۴ ولت دی سی اشاره کرد. با استفاده از کارت های DO را می توانید برای ولتاژهای DC و ولتاژ های AC استفاده کنید. می توانید مدار داخلی کار طراحی سوله سازی کنید و قابل جریان دهی بالا هم است. اما کارت های Do رله ای سرعت قطع و وصل بسیار کمی دارند و استهلاک آن ها زیاد است. ماژول ورودی و خروجی مدل های مختلفی دارند و هر کدام کاربرد های متفاوتی دارند.

ماژول ورودی و خروجی

خروجی آنالوگ PLC

در شرایطی امکان ندارد از دیتای داخلی CPU برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنید و خروجی با مقادیر ۰, و ۱ کارایی ندارد. خروجی آنالوگ یک نوع خروجی پیوسته است و اگر شما به کنترل کننده سرعت خود سیگنال مرجع سرعت بدهید باید با خروجی آنالوگ این کار را انجام دهید. خروجی آنالوگ را با ورودی آنالوگ اشتباه نگیرید و فقط شباهت های زیادی باهم دارند اما تفاوت های زیادی در نحوه استفاده و نحوه سیم کشی با هم دارند. با این که توجه کنید که مشخص کننده نوع آنالوگ دستگاهی است که به خروجی و نوع متصل می کنید. خروجی آنالوگ یک ولتاژ ساده است که برای سیم کشی آن احتیاج به دو سیم دارید. توجه کنید که میان خروجی جریان و ولتاژ و امپدانس بار تفاوت های بزرگی وجود دارد و خروجی ولتاژ به حداقل آمپدانس بار احتیاج دارند اما خروجی های جریان به بیشترین امپدانس احتیاج دارند. ماژول ورودی و خروجی ولتاژ کاربرد های مختلفی دارند و می توانید در محیط های سازمان یافته و خشن از این ماژول ورودی و خروجی استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی: اتوماسیون صنعتی

ماژول ورودی و خروجی طرح های منحصر به فردی دارد که می توانید در سریع ترین زمان ممکن آن ها را نصب نمایید. برای متصل کردن سنسور ها و تحریک کننده ها در راستای کنترل سیستم از ماژول های ورودی و خروجی استفاده می شود. این ماژول ها را می توانید در محیط های مختلفی استفاده کنید، زیرا کاربرد های متفاوتی دارند. توجه کنید که ماژول های ورودی و خروجی تنوع دارند که می توان به ورودی هوشمند، ورودی جدا شده و ورودی اتصال، رله جریان بالا و رله جریان کم و غیره اشاره کرد. از انواع ماژول خروجی می توان به خروجی هوشمند، خروجی آنالوگ ۱۲ بیتی، خروجی ورد ۱۶ بیتی موازی، خروجی ASCII، پورت ارتباط دوگانه و غیره اشاره کرد.

سبد بررسی
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول