وبلاگ

کارت آنالوگ ورودی

رتبه بندی این مطلب از نگاه کاربران:
5/5
کارت آنالوگ ورودی

کارت آنالوگ ورودی،سیگنال های ورودی آنالوگ از نوع دو وضعیتی نیستند و مقادیر پیوسته دارند. علاوه بر این باید بیان کنیم پارامترهای فرایندی شامل فشار و دما و ارتفاع می باشند. این پارامتر های فرآیندی در یک بازه زمانی مشخص تغییر می کنند. به همین علت می توانیم بگوییم که پارامتر های فرآیندی یکی از مهم ترین سیگنال های آنالوگ ورودی ‏plc هستند. در واقع این پارامتر تا به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند و توسط ترانسمیتر به کارت های ورودی آنالوگ ارسال می شوند. علاوه بر این سیگنال های الکتریکی به دیتا تبدیل می شوند و در اختیار cpu قرار می گیرند. در واقع سیگنال های ورودی آنالوگ بر خلاف سیگنال های خروجی آنالوگ هستند و دقیقاً برعکس نوع دیجیتال از نوع دو وضعیتی نیستند. همچنین باید بیان کنیم که پارامترهای فرایندی توسط سنسور به سیستم الکتریکی تبدیل می شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی کارت آنالوگ ورودی بپردازیم با ما همراه باشید. برای مطالعه پی ال سی لوگو کلیک کنید.

کارت آنالوگ ورودی

آنالوگ اوت پوت

آنالوگ آوت‌پوت یک مفهوم در الکترونیک و مخابرات است که به معنای خروجی یک سیستم یا دستگاه الکترونیکی به صورت آنالوگ (مثل ولتاژ یا جریان) اشاره دارد. در مقابل آنالوگ آوت‌پوت، خروجی یک سیستم دیجیتال به صورت دیجیتال (با استفاده از اعداد و صفرها) ارائه می‌شود.

برای مثال، یک میکروکنترلر ممکن است دارای یک پورت آنالوگ آوت‌پوت باشد که ولتاژ خروجی آن به صورت مقادیر متغیر و مستمر تغییر کند، در حالی که پورت دیجیتال آن ولتاژ‌های ثابت مشخصی را تولید کند.

در کاربردهای مختلف الکترونیکی و سیگنال‌های آنالوگ، آنالوگ آوت‌پوت با اهمیت بسیاری همراه است، زیرا اطلاعات به صورت پیوسته و متغیر در آن منتقل می‌شوند و می‌توانند برای انتقال صدا، تصویر، اطلاعات حسگرها و بسیاری دیگر از سیگنال‌ها استفاده شوند.

نکته هایی درباره کارت آنالوگ ورودی

در واقع سیگنال به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شود. اگر در سیگنال دیجیتال بر روی خط ورودی به کارت نویزی وارد شود، اهمیتی ندارد. زیرا مشکلی پیش نمی آید. همانطور که می دانید سطح فقط یک وضعیت دارد اما اگر این اتفاق برای سیگنال آنالوگ بیفتد، یعنی بر روی سیگنال نویز ای وارد شود، دیگر مانند سیگنال دیجیتال نخواهد بود. زیرا توسط A/D تبدیل می شود. به همین جهت برای جلوگیری از این اتفاق حتماً باید برای حفاظت از سیگنال نسبت به نویز تمهیداتی پیش بینی شود. بنابراین باید بیان کنیم که کارت ورودی آنالوگ می توانند بیش از یک ورودی را بپذیرند سازندگان تا ۱۶ ورودی برای آن عرضه کرده اند . علاوه بر این باید توجه کنید که قبل از ورود سیگنال به مبدل A/D حتماً باید تقویت فیلتر سازی و حفاظت انجام شود. نکته دیگری که قابل ذکر است این است که از آن جایی که کارت های آنالوگ از HIGH IMPEDANCE هستند. به همین علت به هیچ عنوان هیچ تاثیر بدی بر روی سیگنال اندازه گیری ندارند.

مطلب پیشنهادی: اچ ام آی زیمنس

انواع کارت های آنالوگ ورودی

همان طور که می دانید کارت آنالوگ ورودی از طریق سنسورها سیگنال های الکتریکی را دریافت می کنند و آنها را به دیتا تبدیل می کنند. علاوه بر این برای تبدیل سیگنال الکتریکی دیتا کارت آنالوگ ورودی از واحدی به نام A/D کمک می گیرد. در واقع زمانی که سیگنال ورودی به دیتا تبدیل می شود، به هر کانال کارت آنالوگ A/D وارد می شود. همچنین باید ذکر کنیم که برای تبدیل سیگنال ورودی به دیتا توسط A/D برای هر کانال در کارت آنالوگ ورودی به صورت سیکلی و جداگانه انجام می شود. کارت ورودی آنالوگ خود به انواع مختلفی تقسیم بندی شده است. البته مواردی مانند نوع و تعداد سیگنال های دریافتی و حد تفکیک کار باعث شده تا کارت آنالوگ ورودی متنوع باشد. به همین علت می توانیم بگوییم که کارت آنالوگ ورودی فقط یک مورد نیست.

استفاده از کارت آنالوگ ورودی در سیستم اتوماسیون صنعتی

از کارت آنالوگ ورودی در سیستم اتوماسیون صنعتی استفاده می کنند. در واقع آنالوگ سیگنال هایی هستند که به طور پیوسته در دامنه وسیعی متغیر اند. همچنین باید بیان کنیم که هر کارت آنالوگ ورودی با توجه به قابلیت که دارد می تواند چند نوع سیگنال دریافت کند. علاوه بر این از آنجایی که سی پی یو ها کنترل کننده میکروپروسسوری ‏and سیگنال آنالوگ را مستقیم توسط سی پی یو نمی توان پردازش کرد. به همین علت سیگنال آنالوگ از سنسور وارد Al می شوند و در آنجا سیگنال الکتریکی به دیجیتال تبدیل می شود. در واقع مقداری که به دست می آید، عدد باینری ۱۶ بیتی می باشد. البته این عملیات که بیان کردیم برای هر کانال در این کارها به صورت سیکلی و جداگانه انجام می شود. در واقع سیگنال هایی که به عنوان ورودی آنالوگ زیمنس وارد کارت Al می شود به سه دسته ولتاژ مقاومت و جریان تقسیم بندی می شود و استاندارد است.

مطلب پیشنهادی: اتوماسیون صنعتی

نحوه تنظیم کارت های آنالوگ ورودی

پس از این که کارت Dl در زیمنس نصب شد، می توانید با دابل کلیک بر روی آن پنجره ای به نام Properties باز می شود. در واقع در این پنجره تنظیمات کارت انجام می گیرد. علاوه بر این باید بیان کنیم زمانی که شما بر روی پنجره هایی که قابلیت خاص ندارند کلیک می کنید دو پنجره باز می شود. این پنجره به نام General و Address هستند. در بخش اول توضیحاتی در مورد ویژگی های اردر نامبر آمده است. در این صورت کاربر می تواند به صورت دلخواه نام آن را تغییر دهد. بخش دوم بخش آدرس می باشد. در این پخش آدرس هایی که سیستم به کارت اختصاص داده وجود دارد، در واقع گزینه استارت آدرس شروع و گزینه اند که به معنای پایان است آدرس نهایی می باشد. علاوه بر شما می توانید در بعضی از مواقع با غیر فعال کردن گزینه System Default آدرس کارت زیمنس را در رنج مجاز تغییر دهید.

تنظیم کارت های آنالوگ ورودی
سیگنال های ورودی آنالوگ از نوع دو وضعیتی نیستند و مقادیر پیوسته دارند. علاوه بر این باید بیان کنیم که پارامتر های فرایندی در بازه زمانی مشخص تغییر می کنند و یکی از مهمترین سیگنال های آنالوگ ورودی plc هست. نکته دیگری که قابل بیان است این است که پارامترهای فرایندی توسط سنسور به سیستم الکتریکی تبدیل می شوند. در واقع سیگنال به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم بندی می شود. اگر در سیستم دیجیتال بر روی خط ورودی به کارت روز وارد شود مشکلی پیش نمی آید. اما اگر بر روی سیستم آنالوگ وارد شود توسط A/D تبدیل می شود. به همین جهت برای حفاظت از سیگنال نسبت به نویز باید تبلیغاتی پیش بینی شود. کارت ورودی آنالوگ انواع متفاوتی دارد و بر اساس نوع و تعداد سیگنال های دریافتی و حد تفکیک در چند دسته تقسیم بندی شده اند.

سبد بررسی
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول