وبلاگ

کارت دیجیتال ورودی

رتبه بندی این مطلب از نگاه کاربران:
5/5
کارت دیجیتال ورودی

در مورد کارت ورودی دیجیتال، باید اشاره کنیم که برای دریافت کردن سیگنال های الکتریکی دیجیتال از این کارت ها استفاده می شود. کارت دیجیتال ورودی برای تبدیل سیگنال های الکتریکی دیجیتال به دیتا مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد ویژگی کارت های دیجیتال باید بگوییم که ورودی محدوده این کارت صفر و یک منطقی است. از طرف شرکت سازنده کارت برای هر کارت ساخته شده با توجه به معیاری به نام ولتاژ ورودی کارت دو محدوده به عنوان صفر منطقی و یک منطقی لحاظ می شود. لذا کارت ها بر اساس ولتاژ ورودی دارای ۲ محدوده برای صفر منطقی و یک منطقی هستند. اگر سیگنالی که به کارت ارسال می شود در محدوده از قبل تعیین شده برای صفر منطقی قرار گیرد، کارت دیجیتال آن سیگنال را به عنوان حالت قطع یا همان دیتای صفر منطقی لحاظ کرده یا در نظر می گیرد. به عنوان مثال در کارت دی آی یا دیجیتال ورودی که مدل 24 V زیمنس دارد، دو ولتاژ وجود دارد. این ولتاژها ولتاژ 3 V الی +5V و +13 V الی + 30 V هستند. در این کارت ها ولتاژ اول را به عنوان محدوده صفر و ولتاژ دوم را به عنوان محدوده یک منطقی در نظر می گیرد.

انواع کارت های دیجیتال ورودی

کارت دیجیتال ورودی دارای انواع مختلفی می باشد. کارت دیجیتال ورودی، دارای یک کد درج شده بر روی سطح خود است و این کد برخی از خصوصیات و مشخصات کارت ها را نشان می دهد. به عنوان مثال کارت DC 24 V× DI 32 V را در نظر بگیریم که ولتاژ آن 24 V DC است. این کارت ۳۲ عدد ترمینال ورودی دارد. با توجه به سه مشخصه که در ادامه نام می بریم می توانیم کارت ها را به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی کنیم. مشخصات اول تعداد ورودی می باشد. همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم تعداد ترمینال یک کارت ۳۲ می باشد اما ممکن است تعداد ترمینال های کارت متفاوت باشد از جمله ترمینال های ورودی در کارت های دیجیتال را می توانیم به عدد ۶۴ و ۳۲ و ۱۸، ۸، ۴ اشاره کنیم. یکی دیگر از مشخصه های کارت ها ولتاژ ورودی است. کارت ممکن است دارای دو ولتاژ ورودی ای سی و دی سی باشد. گستره ولتاژ ورودی بسیار متفاوت است به عنوان مثال ممکن است 120V AC،24V DC، 120/230V AC , 48-125V DC , باشد. مشخصه ی سوم قابلیت های ویژه است. برخی از کارت ها قابلیت ویژه دارند.

ساختار کارت دیجیتال ورودی

ساختار کارت دیجیتال ورودی

کارت دیجیتال ورودی، می تواند به انواع سی پی یو متصل شود. این کارت می تواند به سی پی یو ال سی دی s7 1200 متصل شود اما قابلیت اتصال به CPU 1211C را ندارد. به دلیل کاربرد های زیاد این موضوع موجب شده تا پی ال سی siemens s7-1200 کاربرد بالایی در پروژه های کوچک و بزرگ داشته باشد. پی ال سی siemens s7-1200, می تواند تجهیزات گسترده ای را در مناطق تحت پوشش کنترل کند. کمترین تعداد ماژول های که می توانند استفاده شوند توسط plc ورودی دیجیتال است. کمترین جریان در ورودی دیجیتال ماژول SM 1221 ، برابر با ۲۴ ولت می باشد. اما حداکثر جریان در ورودی دیجیتال، SM 1222 ، 28 است. ماژول SM (Signal Module ، در قسمت راست سی پیو نصب می شوند در این صورت پی ال سی قادر به مدیریت توابع پیچیده و فرایند ها است.

دیجیتال اوت پوت

دیجیتال آوت‌پوت به معنای خروجی یک سیستم یا دستگاه الکترونیکی به صورت دیجیتال (با استفاده از اعداد و صفرها) است. در این نوع خروجی، اطلاعات به صورت یک دنباله اعداد باینری یا دیگیتال ارائه می‌شود که معمولاً شامل صفرها و یک‌ها است.

برای مثال، خروجی یک میکروکنترلر در حالت دیجیتال آوت‌پوت ممکن است به صورت یک دنباله از بیت‌ها (0 و 1) باشد که برای کنترل دستگاه‌های دیگر یا انتقال داده‌ها به سیستم‌های دیگر استفاده می‌شود.

از دیجیتال آوت‌پوت در بسیاری از کاربردهای الکترونیکی و کامپیوتری، از جمله انتقال داده‌ها، کنترل دستگاه‌ها، نمایش اطلاعات در نمایشگرها و ذخیره‌سازی داده‌ها در حافظه‌ها استفاده می‌شود. این نوع خروجی به دلیل دقت بالا و عدم تحت تأثیر قرار گرفتن از نوسانات محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی ها و مزیت های کارت دیجیتال ورودی

از جمله ویژگی های کارت دیجیتال ورودی می توان به این اشاره کرد که ماژول ۱۶ کانال با میزان مصرف ۲۴ ولت دارد. همچنین در صورتی که برای ارتباط اس ام یا سیگنال موجود با cpu از کابل شیلد دار استفاده شود طول کابل مجاز ۵۰۰ متر است. میزان توان مصرفی موجود نیز یک و نیم وات است. از مزیت های مربوط به کارت دیجیتال ورودی می توان با قیمت مقرون به صرفه و ابعاد آن اشاره کرد. قیمت و ابعاد مناسب این محصول موجب شده تا همه ی صنایع مخصوصا صنایع متوسط و کوچک بتوانند از آن استفاده کنند. از دیگر مزیت کارت می توان به عملکرد قابل قبول آن در تمامی مدل های cpu اشاره کرد. استفاده از ماژول سیگنال موجب شده است تا کاروری و بهره وری اتوماسیون صنعتی افزایش چشمگیری داشته باشد.

مشخصات کارت ورودی و خروجی دیجیتال

مخفف SM، همان سیگنال ماژول است و به یک سری کارت های ورودی و خروجی دیجیتال می گویند. به عنوان مثال به کارت DI، DO، AI، AO گفته می شود. البته بعضی کارت ها به صورت ترکیبی هستند. یکی از کارهای ترکیبی کارت DI/DO است. این کارت هم تعداد کانال ورودی دیجیتال و هم کانال خروجی دیجیتال دارد. کارت دیجیتال ورودی و خروجی یکی از کارت ها است که در سمت راست pc نصب می شوند، این کارت اقدام به افزایش تعداد سیگنال های ورودی و خروجی پی ال سی می کند. از جمله ویژگی این کارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. عملکرد تمام ورودی این کارت ها با ولتاژ ۲۴ ولت DC است. این کارت ها به صورت SINK و SOURCE قابلیت استفاده را دارند. ماژول های خروجی در دو مدل رله ای و ترانزیستوری و موجود های ورودی نیز در مدل های ۳۲ پونینت و ۴ و ۸ و ۱۶ پوینت وجود دارند. همان طور که اشاره کردیم ماژول های ترکیبی دارای ورودی و خروجی هستند.
کارت دیجیتال ورودی
کاربرد کارت دیجیتال ورودی، دریافت سیگنال های الکترونیک دیجیتال بوده و سیگنال ها را به دیتا تبدیل می کند. در مورد آنها باید بگوییم که دارای دو محدوده صفر منطقی و یک منطقی هستند و از طریق شرکت سازنده برای هر کارتی که ساخته می شود با توجه به معیاری به نام ولتاژ برای ورودی کارت محدوده صفر منطقی و یک منطقی لحاظ می شود. کارت های دیجیتال با توجه به سه مشخصه ی، تعداد ورودی و ولتاژ ورودی و قابلیت های ویژه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

سبد بررسی
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول