وبلاگ

ماژول ورودی آنالوگ

رتبه بندی این مطلب از نگاه کاربران:
5/5
ماژول ورودی آنالوگ

ماژول ها یک نرم افزاری هستند که بر روی PLC قرار می گیرند. در واقع PLC ها از ماژول هایی به نام ماژول ورودی آنالوگ و ماژول خروجی و ماژول ارتباطی تشکیل شده اند. البته هر کدام از ماژول هایی که نام بردیم به دسته های متفاوت تقسیم بندی می شوند. مثلاً ماژول های ارتباطی با قابلیت سخت افزاری را برای اتصال plc به شبکه های صنعتی فراهم می کنند. علاوه بر این باید بیان کنید که هر کارت ارتباطی برای یک شبکه خاص طراحی شده است مثلا اگر بخواهید شبکه پرفیباس ایجاد کنید، باید برای این موضوع کارت ارتباطی مخصوص به آن استفاده شود. شما می توانید با استفاده از کارت های ارتباطی سیستم کنترل توزیع شده ایجاد کنید. در حقیقت در سیستم های کنترل توزیع شده بین چند کنترل کننده عمل کنترل توزیع می شود. در این صورت این عمل موجب می شود تا سرعت عمل افزایش یابد و در وقت صرفه جویی شود.

ماژول ورودی

ماژول ورودی یک واحدی است که برای ورود اطلاعات فرایند تحت کنترل plc طراحی شده است. مدارهایی که در این مورد قرار دارند جزئی از plc می باشند . علاوه بر مدار های ورودی plc های بزرگتر مانند کارت های مجزا قابلیت افزودن به سی پی یو تولید می شوند. البته باید بیان کنیم که در پی ال سی های متفاوت تعداد ورودی ها مختلف می باشد و تعداد ورودی هایی که یک پی ال سی باید داشته باشد به یک عامل بستگی دارد و عامل مدل سی پی یو می باشد. در واقع باید بیان کنیم که ورودی هایی که در سیستم ps قرار دارند و مورد استفاده قرار می گیرند به دو نوع ورودی های آنالوگ و ورودی های دیجیتال تقسیم بندی می شوند. این دو ورودی تفاوت بسیار زیادی با هم دارند و نام انگلیسی آن ها Digital input و یا Analog input است.

مطلب پیشنهادی: سنسور زیمنس

ماژول ورودی آنالوگ

ماژول ورودی های آنالوگ

کارکرد ماژول های plc که از نوع ورودی آنالوگ هستند به این گونه است که با استفاده از یک مبدلA/D سیگنال هایی که دریافت می کنند را به مقادیر دیجیتال تبدیل می کنند، سپس این مقادیر دیجیتال که بیان کردیم با استفاده از cpu پردازش می شوند. در واقع مبدل A/D می تواند سیگنال های دریافتی را به دیجیتال تبدیل کند. علاوه بر این باید بیان کنیم که این مبدل ها به صورت ۸ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۶ بیتی هستند. همچنین در مورد محدوده های استاندارد سیگنال های آنالوگ ورودی که برای محدوده اندازه گیری آن از طریق نرم افزاری و سخت افزاری تنظیم می گردد. همچنین باید بگوییم که به چند دسته تقسیم بندی شده اند و آن عبارت از ۰_۱۰ ولت DC و یا ۱_۵ ولت DC و ۰_۲۰ ولت میلی آمپر و ۴_۲۰ میلی آمپر هستند. اما در مورد ماژول های خروجی باید بگوییم که به دو دسته تقسیم بندی می شود و آن دو دسته دسته ترانزیستوری و رله ای هستند. همچنین بهتر از ذکر کنیم که میزان جریانی که از یک خروجی دریافت می شود، به مدل کارت خروجی آن بستگی دارد.

برای مطالعه درایو زیمنس کلیک کنید.

انواع مختلف ماژول های PLC

در ابتدا در مورد ماژول ‏plc باید بگویم که امکان گسترش سیستم را از طریق استفاده از ماژول ها را دارد. در واقع ماژول های پیروزی انواع متفاوتی دارند و به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. مانند ماژول رابط و ماژول های سیگنال و ماژول عملکرد و موجود منابع تغذیه و ماژول پردازنده ارتباط است. در حقیقت ماژول منبع تغذیه زمانی استفاده می شود تا بتوانند ولتاژ مناسب را به ماژول های دیگر و سیستم plc و سی پی یو بدهند. همانطور که می دانید سیستم pc با ولتاژ ۲۴ ولت دی سی کار می کند در واقع منبع تغذیه plc در اندازه های متفاوت بر اساس برنامه های مختلف ارائه می شود. یکی دیگر از ماژول های سخت افزار plc ماژول پردازش و یا واحد پردازش مرکزی سی پی یو است. در واقع در پردازنده cpu برای انجام عملی مانند مدیریت حافظه کامپیوتر و یا نظارت و وضعیت ورودی ها استفاده می شود. نوع دیگر آن ماژول رابط است. در واقع از این موضوع زمانی استفاده می شود که کاربران بخواهند ماژول های خروجی و ورودی را گسترش دهند و فضای کافی برای ماژول های اضافی در رک اصلی ندارند.

ماژول ورودی آنالوگ

عملکرد و کاربرد ماژول های ورودی و خروجی

همانطور که می دانید ماژول ورودی آنالوگ و ماژول های خروجی آنالوگ سیگنال های گسترش یافته دارند و این سیگنال ها روشن و خاموش هستند. بنابراین باید بیان کنیم که برای استفاده از ورودی و خروجی دستگاه plc از ماژول های توسعه استفاده می کنند. ماژول های ورودی آنالوگ و ماژول های اختصاصی خروجی از جمله مواردی هستند که در سیستم plc دارند. در واقع ماژول ورودی آنالوگ می تواند وضعیت سیگنال را مانند سوئیچ ها و سنسورهای دما را تشخیص دهد و یک موجود خروجی و آنالوگ می تواند ها و استارت های موتور و چراغ ها را کنترل کند. نکته دیگری که قابل بیان است این است که خروجی های گسسته دارای کاربردهای خاصی می باشند که برخی از آنها می توانند روشن یا خاموش کردن ژنراتورها و یا بستن و باز کردن دریچه های آب باشند.

مطلب پیشنهادی: پی ال سی زیمنس

ماژول ورودی آنالوگ و موجود خروجی آنالوگ سیگنال های گسترش یافته دارند. در واقع عملکرد و کاربرد ماژول ورودی آنالوگ بسیار زیاد است. ماژول نرم افزاری هستند که بر روپی ال سی قرار می گیرند. در واقع سیستم plc از ماژول ورودی آنالوگ و ماژول خروجی تشکیل شده است. به علاوه بر ورودی آنالوگ به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود. مثلاً ماژول های ارتباطی یکی از انواع ماژول ورودی آنالوگ است که قابلیت سخت افزاری را برای اتصال پی ال سی به شبکه های صنعتی فراهم می کند. علاوه بر این هر ارتباطی برای یک شبکه خاص طراحی شده است. به همین علت اگر شما بخواهید شبکه پرفیباس ایجاد کنید باید از کارت ارتباطی مخصوص با آن استفاده کنید. ماژول ورودی آنالوگ Analogue input module کاربردهای خاصی دارند. در حقیقت ماژول ورودی آنالوگ در پی ال سی مقادیر پیوسته داشته اند و دو وضعیتی نیستند. ماژول های پی ال سی و انواع متفاوتی تقسیم بندی می شوند که دو نوع از آن ماژول پردازش و یا واحد پردازش مرکزی cpu و ماژول رابط است.

سبد بررسی
فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
× 09122094177